söndag 21 december 2008

Knit or Die-koftan



Denna DoRedokoftan började jag på i juni. Den har så att säga fått ligga till sig och nu är den redo för bloggning.
Följande har gjorts:
* Stickat nya muddar i resår på ärmarna i ett Färöullgarn med strumpstickor nr 5.5
* Stickat resår runt midjan och stickat en polokrage
* Minskat runt bröstkorgen genom att sy in sidorna på maskin
* Nåltovat en lodrät bana där dragkedjan nu sitter för att kunna klippa upp tröjan.
Det var spännande och kul att se att det funka.
* sytt i en dragkedja
* nåltovat ett emblem -Knit or Die -är man fast i stickträsket så är man!
* sytt på en varvpeppare på vänster ärmmudd
* virkat en rad luftmaskor för att täcka insidan av dragkedjan
se nedan






Så här såg tröjan ut före slakten...
Tröjan är så varm och go och passar perfekt i ett fuktigt och råkallt december. Har redan använt koftan många gånger. Verkar lovande.
Nu vill jag önska alla underbara stickfantaster (med el utan blogg) där ute en
Riktigt GOD JUL!
ps. Kanske är vi många som vill sjunga som Lasse Stefanz- "Jag vill ha mjuka paket"...
Vidrig låt, men för en sticknörd blir innebörden..alldeles alldeles underbar...

23 kommentarer:

Anna sa...

Grymma bilder (som vanligt)! Den är ju sååå fin din doredoad kofta. Du är fin också.

Karin sa...

Så snyggt - både kofta, brud och bildserie. Gillar särskilt det tovade märket.

Anonym sa...

Jättefin! Jag blir riktigt sugen på att göra något åt en gammal tröja som finns härhemma. Kanske en dag...

Bibblostick sa...

Ursnygg!

Efwa - Medea sa...

Oj vad fin den koftan blev. Gillar verkligen din mössa också. Superfin.
Ha en skön jul!!
/Efwa

Lena sa...

God Jul tillbaka! Härlig tröja och "tatueringen" är ju underbar!

Annika Odelstav sa...

Kanonsnygg! Verkligen att lyfta fram ursprungsmaterialet med den breda resåren och kragen! Blir nyfiken på hur man gör när man nålfiltar?

Anonym sa...

Wow, vilken härlig kofta! Kul att få rea på vad du gjort och idén med nålfiltning kring uppklippningen gillar jag verkligen! Jag tycker det verkar så läskigt att klippa i stickat.

God jul!

doktoranden sa...

Vilken fantastisk kofta! Att det går att göra så fina nya kläder av gamla. Jag måste definitivt skaffa den boken.

God jul!

Elena sa...

Wow, snyggt slaktat och re-doat!

Susilull sa...

Vilken uppgradering!! Verkligen kanonsnygg!!

God Jul på dej!!

Monica Hansen sa...

Jättehäftig kofta!

God JUL:)

Dödergök sa...

Otroligt inspirerande och snyggt!
Jag bara ler när jag ser bilderna, du är så j-la cool helt enkelt!

Anonym sa...

Grymt, Grymt bra stickat!!! sa Julegrisen:- ) Kram från Syster

Anonym sa...

God fortsättning!
Bra jobbat! Inspirerad blev jag, som bara den! Allt verkar så genomtänkt och välgjort (jag går igång på sånt, det är bara att erkänna).
Nålfiltning+broderi var ju urcoolt! Heja!
Gillade din mössa också! Egen design?
/Stina

Anonym sa...

Ioo, Cilla,
du är så jäklans duktig. Cool tatoo!

Vifslan sa...

Helt fantastiskt. Vrålsnyggt och inspirerande. Du är ju hur cool som helst!

Anonym sa...

Oh my gosh vad snygg!!
Blev riktigt grymt avis på den koftan.
/klockarbarn

Fidiluren sa...

Sällar mig till kören med hyllningar. Ursnyggt!

Anonym sa...

Snyggt jobbat!

Siena sa...

Utrolig fin jakke - bra redesign! Og fin blogg, denne kommer jeg til å følge :)

Agata sa...

Men vilken tokigt snygg kofta! En superbra idé! Nu ska jag spana efter något som behöver göras om i garderoberna.

Andréa sa...

Vad fin blogg du har!