söndag 10 februari 2008

Februarisockarna!









































Nej detta är ju sockarna mellan januari och februari alltså= "Janbruarisockarna";) Råkade liksom sticka dessa sockar inemellan(finns det ordet?). Detta är stickfrossas önskesockar till sockklubben. Stickfrosserskan har precis fräschat upp sin blogg med bildspel å allt. Man blir enna lite sugen på att fräscha till det här med.
Tillbaka till Janbruarisockarna-Jag valde att gör dem till raggsockar. De är stickade i Svarta Fårets raggsockegarn med strumpstickor nr5. Jag gjorde en egen tå började maska av vartannat varv 3ggr, sen varje varv till slutet. Jag tycker inte graftade avslut är fina.Tycker det ser ut som ett ormhuvud(uppifrån sett). Angående avmaskning tycker jag det blir mkt finare om man-sticka 1r, lyft en maska (som om du stickar den rät), 1r, lyftöver den lyfta maskan över den stickade. Istället för att sticka 1r, sticka ihop 2 maskor i bakre maskbågen. Det blir en slätare finare kant.
De var roliga att sticka, lätt mönster och så har jag lärt mig hur jag stickar tänder i början av sockan. Festligt!

6 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Jag gillar dina Janbuarisockar.
rejäla och söta på en gång.
Ha de gott.
Eva.

Anonym sa...

- Ååh så fina :)

Anonym sa...

Finfina sockor! : )

Helena sa...

Så snygga de blev!
Jag var precis på väg att börja på dem när Candle flame kom emellan.
Helena

Dödergök sa...

Jättefina sockor! Fin kombination av färg och mönster.

DOCKMAMMAN sa...

Hej!
Jag undrar om du är intresserad av samla strumpklubben strumpor på ett och samma ställe på Dockmammans stickcafé.
Man behöver inte vara medlem för att få ladda upp sina bilder,tänkte att det kunde vara roligt att samla dom på så samma ställe så man fick en lättae överblick på alla strumpor.

Du går bara in här http://dockmammansstickcafe.zoomin.se/galleri.html och letar upp var och ens månads galleri...

Mvh
Dockmamman